Gartner introduceerde onlangs haar Bimodal IT model Gartner voor het IT-management van organisaties. Deze bimodal IT softwareontwikkeling sluit aan bij de digitale transformatie waar steeds meer organisaties zich mee bezighouden. In een tijd waarin organisaties naar mogelijkheden zoeken om hun bedrijfsresultaten te verbeteren, speelt de automatisering van verschillende bedrijfsprocessen een steeds belangrijkere rol.
Denk bijvoorbeeld aan de automatisering van IT-processen, klantprocessen en zakelijke processen. Een digitale transformatie van deze processen zorgt voor een hogere productiviteit van uw organisatie en daarmee in veel gevallen tot betere resultaten. In dit artikel beschrijven we de opbouw van het bimodal model van Gartner voor het IT-management van organisaties.
Wat is Bimodal IT? De term bimodal IT werd net na 2013 voor het eerst geïntroduceerd door Gartner. In deze periode nam het aantal verzoeken vanuit de verschillende onderdelen van organisaties voor de IT-afdeling van de organisaties toe. Voor het IT-personeel bleek het steeds lastiger te worden om al deze verzoeken uit te voeren, waardoor men vaker “nee” moest verkopen. Niet alleen vervelend voor de afdelingen die de verzoeken deden, ook voor de IT-afdeling zelf. Om deze situatie te verbeteren ontwikkelde Gartner een model waarbij er op verschillende snelheden geopereerd kon worden. Dit verklaart waarom het model de term bimodal gekregen heeft.
Bimodal IT bestaat uit twee projectteams die ieder op hun eigen tempo aan oplossingen werken. Hoewel de teams naast elkaar opereren, is er sprake van een goede samenwerking tussen beide projectteams. Het werken met een bimodal IT multifunctionele software tool, ondersteunt deze samenwerking optimaal. De bimodal IT draagt bij aan de multifunctionele applicatie ontwikkeling welke een belangrijke rol speelt binnen de digitale transformatie van een organisatie.
Zoals reeds beschreven, bestaat bimodal IT uit twee projectteams. De eerste afdeling richt zich voornamelijk op de stabiele, geplande uitvoering van IT-services, die gebaseerd zijn op SLA’s, KPI’s en duidelijk beschreven targets binnen een organisatie. Het werk wat door dit eerste team moet worden uitgevoerd is zodoende van tevoren bekend en kent weinig verrassingen voor de teams. Binnen dit team vallen de standaardprocessen van de organisatie, wat ook wel ‘systems of record’ wordt genoemd.
Het tweede projectteam van bimodal IT richt zich daarentegen op hetgeen nog niet bekend is. Dit gaat in het bijzonder om het experimenteren met applicaties en software of het innoveren binnen een organisatie. De IT-medewerkers van dit tweede team weten van tevoren niet of hun verrichtingen een bepaald resultaat op zullen leveren en of de investeringen die worden gedaan terugverdiend zullen worden. Dit tweede team beheert de onderscheidende processen voor het bedrijf. Een korte time-to-market en een agile manier van werken staan hierbij voorop. Dit bevordert een flexibele manier van werken en kan voor snelle resultaten zorgen.