Het strategisch optimaliseren van IT-processen blijft een belangrijk aandachtspunt bij de digitale transformatie van organisaties. Dat klinkt misschien logisch, maar zeker bij het midden- en kleinbedrijf (MKB) verschuift de aandacht inmiddels steeds meer naar de businessprocessen. Een goede ontwikkeling, maar de IT-afdeling moet het wel kunnen faciliteren. Strategische optimalisatie van IT-processen kan voorkomen dat innovaties vertragen. Het gaat vooral om goede balans tussen de business én IT. Hoe zorg je daarvoor?
Sinds de opmars van automatisering en IT was aanvankelijk vooral de techniek leidend bij het innoveren en digitaliseren van handmatige processen. Omdat ICT een bedrijf of organisatie vooral moet faciliteren, groeiden gelukkig het besef en de technische mogelijkheden om bedrijfsprocessen meer te innoveren vanuit businessbehoeften. Bijvoorbeeld op basis van inzichten en wensen van Sales, Marketing of specialisten in de uitvoering. Zeker bij MKB-bedrijven ontstaan juist daar vaak waardevolle ideeën voor het strategisch optimaliseren van bedrijfsprocessen. Dat is een van de grote voordelen van het MKB bij de digitale transformatie.
Goede balans in de strategie en uitvoering is essentieel. De businessfocus juichen we toe, maar mag weer niet doorslaan ten koste van het strategisch optimaliseren van IT-processen. Ook dat blijft gewoon hard nodig. Recent onderzoek laat zien dat IT anders juist de vertragende factor is bij het optimaliseren van bedrijfsprocessen. Dat is volgens recent onderzoek bij 44 procent van de organisaties gaande. Want volgens 53 procent van de ondervraagden (allemaal C-level executives) is hun IT-fundament niet op orde. Daardoor besteden IT-teams te veel tijd aan dagelijks terugkerende werkzaamheden. Daar liggen dus kansen voor het strategisch optimaliseren van IT processen. En zo ontstaat meer ruimte voor het faciliteren van de eveneens gewenste businessinnovaties.