Dit zijn specifieke behoeften van het MKB bij de digitale transformatie
Specifieke behoeften van MKB bij digitale transformatie 

door: Pim van Westen

“Bij het MKB gaat het al snel over functionaliteit en ideeën vanuit hun praktijk.”

Bedrijven in het MKB hebben hun eigen specifieke behoeften bij het optimaliseren van werkprocessen. Bij deze grote groep bedrijven zijn er onderling uiteraard grote verschillen. Maar er zijn zeker ook kenmerkende overeenkomsten die belangrijk zijn voor hun digitale transformatie. Die liggen vooral op het gebied van de gewenste snelheid, functionaliteit, verouderde systemen en het groeiende belang van (online) klantbeleving. 

Focus op kansen pakken

De huidige vierde industriële revolutie (Industrie 4.0) biedt de beste kansen voor het MKB. Vooral omdat de nieuwste technologie beschikbaar wordt voor alle organisaties, niet alleen de grotere. Een groot verschil met die grote bedrijven – met veel standaard processen – is de grondhouding van MKB-bedrijven die van nature sterk gericht zijn op het ‘kansen pakken’ met hun wendbaarheid. En juist dat biedt veel kansen bij het optimaliseren van werkprocessen voor de digitale transformatie van het MKB. 

Praktische functionaliteiten

Een groot verschil dat wij als adviseur en uitvoeringspartner ervaren bij onze klanten in het MKB is dat het bij deze bedrijven veel sneller gaat over functionele verbeteringen. Dat is sterker dan bij de top-500 van grotere bedrijven. En vaak komen ideeën niet vooral van de IT-afdeling, maar juist ook vanuit ‘de business’. Bijvoorbeeld doordat Sales, Marketing of uitvoerenden verbeterkansen zien en aandragen.

Zo kon bijvoorbeeld woonretailer De Mandemakers Groep (DMG) een grote verbeterslag maken door het inmeten van keukens bij de klanten thuis veel slimmer en efficiënter te organiseren. Een app die wij voor hen ontwikkelden, scheelt de ‘inmeters’ nu iedere dag veel hand- en papierwerk en dus tijd.

Snel en betaalbaar

Een MKB-bedrijf kan zo’n idee vaak sneller realiseren. Een oplossing moet dan vaak ook wel snel gerealiseerd worden. Het liefst ‘morgen’ al. Het mooie van low-code en hybride software oplossingen (standaard en maatwerk naast elkaar) met bijvoorbeeld OutSystems is dat dit de betaalbaarheid voor het MKB heeft vergroot en onze ontwikkelaars hiermee extra snelheid kunnen maken. Een nieuwe businessapplicatie ‘morgen’ opleveren, blijft wat té ambitieus. Maar de ‘time to market’ is wel enorm verkort, terwijl de kwaliteit overeind blijft of eigenlijk zelfs beter wordt.

Een belangrijke voorwaarde is wel dat een applicatieontwikkelaar de MKB-organisatie écht begrijpt en zich in hen kan verplaatsen. Zelf werken wij bewust het meest voor het MKB. Wij zijn zelf één van hen en begrijpen mede daardoor de behoeften van onze klanten goed. Wij begrijpen elkaar.

Klantbeleving belangrijker voor digitale transformatie MKB

Naast de functionele oplossingen en ideeën vanuit de afdeling IT is er voor het MKB nog een belangrijke gangmaker voor hun digitale transformatie: hun klanten! Die kennen deze bedrijven vaak heel goed. De klantbeleving wordt in onze gesprekken met MKB-bedrijven steeds vaker genoemd als motief voor hun digitale transitie. Klanten verwachten steeds meer van de geboden online dienstverlening. Natuurlijk verschilt dat wel per type bedrijf. Voor de bakker om de hoek is het misschien geen argument, maar een bedrijf dat belangrijke processen en applicaties nog met verouderde (legacy) technologie oplost, moet zeker snel in beweging komen.

Een mooi voorbeeld van werkprocessen optimaliseren vanuit de business én klantbeleving is Dümmen Orange. Dit Nederlandse bedrijf is 's werelds grootste veredelaar en vermeerderaar voor planten- en bloemenkwekers. Samen met Synobsys hebben zij een unieke app ontwikkeld voor kwekers in de hele wereld. Voor die klanten is dit een waardevol kennisplatform om nog betere bloemen en planten te kweken met de belangrijke informatie over rassen, groeistrategieën en bijvoorbeeld ziekten. Maar de data van telers is ook weer waardevol voor Dümmen Orange bij de ontwikkeling van hun producten en diensten.  

Knelpunten voor MKB

Naast de geschetste motieven en behoeften van het MKB zien we bij deze diverse groep bedrijven ook enkele knelpunten bij het digitaliseren. Vaak zijn deze bedrijven sterk gericht op hun kernactiviteiten en hebben ze minder de focus op de digitale transformatie (en hiervoor expertise in huis). Daarom is advies van een goede partner voor hen extra belangrijk. De uitvoering ‘samen doen’ met ons of ‘laten doen’ zien we bij hen dan ook een stuk vaker dan ‘ik doe het zelf’.   

Met de voor iedereen beschikbaar komende technologie is ook een belangrijke knelpunt verdwenen. En dan zijn er nog twee belangrijke knelpunten die we regelmatig tegenkomen. Het ‘vervangen van verouderde legacy systemen’ is een grote uitdaging bij de digitale transformatie, zeker ook in het MKB. Daarnaast kan de vereiste ‘migratie van grote hoeveelheden data’ een uitdaging vormen. Ook daar zijn goede oplossingen voor. Deze uitdagingen en de oplossingen daarvoor bespreken we binnenkort in twee afzonderlijke vervolgartikelen.

Meer weten over dit onderwerp?

Ook interessant?

Geoptimaliseerde digitale informatieprocessen maken bedrijven toekomstbestendiger

De noodzaak van de digitale transformatie voor het optimaliseren van digitale informatieprocessen en klantprocessen is vaak wel duidelijk. Dit maakt bedrijven immers succesvoller doordat zij een goede digitale klantervaring kunnen bieden. Aan dit besef schort het niet. Toch zijn digitale transities niet altijd succesvol. Het stokt vaak bij het vertalen van de strategie naar de performance van de eigen organisatie. Vooral deze slag verdient meer aandacht om de digitale transitie goed te laten verlopen en de eigen organisatie succesvoller én toekomstbestendiger te maken.

Meer lezen

Vergeet rol IT niet bij digitale transformatie

Veel organisaties zijn momenteel sterk in de ban van hun digitale transformatie. Ze vinden zichzelf opnieuw uit, veranderen bedrijfsprocessen, gaan agile werken en aan de slag met nieuwe applicaties. De digitalisering is belangrijk, maar ook ingewikkeld. Er zijn voor de digitale transformatie op veel verschillende gebieden beslissingen en maatregelen nodig. Daardoor kunnen al snel belangrijke schakels vergeten worden. Opvallend genoeg sneeuwt de rol van IT hierbij vaak onder.

Meer lezen

Aanmelden nieuwsbrief

Kennismaken met Synobsys? Bel 010 458 55 32

© Synobsys     Design: Embassy of Brands®

Volg ons