Meerwaarde van IT blijft onbenut door slechte relatie met directie

door: Pim van Westen

"Waarom directie en IT managers vaker en beter met elkaar in gesprek moeten"

Voor de digitale transitie van organisaties wordt vaak onvoldoende geprofiteerd van de meerwaarde van IT. Vooral door de gebrekkige relatie tussen de IT-afdeling en de directie van bedrijven en organisaties. Hierdoor worden IT-doelstellingen niet goed afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen. Om de rol van IT goed te benutten voor digitalisatieprocessen en de digitale transitie van organisaties, moeten directie en IT-managers vaker en beter met elkaar in gesprek. Zo zijn organisatiedoelstellingen beter te vertalen naar een digitalisatiestrategie en een duidelijk zichtbare meerwaarde van IT voor de organisatie. Bijvoorbeeld om big data succesvol te kunnen benutten.

Bedrijfsdoelstellingen en IT worden nauwelijks afgestemd

De gebrekkige afstemming bij Nederlandse organisaties tussen de directie en IT-afdeling kwam recentelijk naar voren bij onderzoek onder meer dan 250 Nederlandse IT-beslissers. Van hen bevestigt slechts een minderheid (31 procent) dat hun doelstellingen direct worden afgestemd op de organisatiedoelen. Een schokkend laag percentage, wat mij betreft. Volgens 40 procent gebeurt het wel, maar is niet duidelijk wat de bijdrage van IT is. En dat terwijl het succes van organisaties steeds meer wordt bepaald door de inzet van IT-middelen. Maar de meerwaarde die IT daarbij kan bieden, is vaak niet voldoende duidelijk bij de directie. Die rol en toegevoegde waarde blijven daardoor dus grotendeels onbenut. Dat is funest voor een goede digitale transformatie van bedrijfsprocessen.

Relatie tussen IT-afdeling en directie kan vaak beter

Uit hetzelfde onderzoek komt ook naar voren dat bij slechts 22 procent van de organisaties de CIO (Chief Information Officer) wordt gezien als belangrijke sparringpartner voor de bedrijfsontwikkeling. Dit onderstreept vooral dat directies en CIO’s of IT-managers beter en structureel met elkaar in gesprek moeten over de meerwaarde van IT. Vooral in het belang van de bedrijfsdoelstellingen en de rol van IT bij digitalisatieprocessen en de totale digitale transitie (dit zijn overigens twee verschillende zaken, zie ook mijn eerdere blog over de uitdagingen van de digitale transitie). Een betere relatie tussen IT-afdeling en directie moet zorgen voor betere afstemming over de organisatiedoelstellingen en meer duidelijkheid geven over de gewenste rol en meerwaarde van IT.

De moderne CIO is prima op de hoogte van wat de huidige technologie te bieden heeft en waar die ingezet kan worden. Als die kennis in een apart georganiseerd innovatie initiatief gecombineerd wordt met de ideeën uit de business (en gestuurd door bedrijfsdoelstellingen vanuit de directie) kunnen organisaties en hun digitale transitie tot grote hoogte stijgen.

Bedrijfsdoelstellingen vertalen naar rol IT bij digitale transitie

Een concreet voorbeeld is het innovatie initiatief van een van onze klanten, waar IT en de business ieder een deel van hun tijd kunnen besteden aan het uitproberen en op kleine schaal uitwerken van ideeën die een bijdragen leveren aan de business doelstellingen. Dit initiatief geeft duidelijkheid in oplossingen waarin voor de toekomst geïnvesteerd moet worden.

Bijna de helft van de IT-beslissers (45 procent) geeft aan geen duidelijke visie voorhanden te hebben over welke vaardigheden de komende jaren nodig zijn. En dat terwijl in die werving en ontwikkeling steeds meer tijd en geld gaat zitten. De bedrijfsdoelstellingen vertalen naar de rol van IT bij de digitale transitie is voor deze afstemming onmisbaar.

Voorbeeld: big data en de meerwaarde van IT

Een betere relatie tussen de IT-afdeling en directie met continue gesprekken over de organisatie-doelstellingen en de meerwaarde van IT is ook belangrijk om nieuwe mogelijkheden en technologie (beter) te benutten. De IT-afdeling wordt vaak nog vooral gezien als de partij die de IT-infrastructuur in de lucht houdt. Dan ontstaan er geen gesprekken over nieuwe technologie en hoe die kan bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen. Neem bijvoorbeeld big data.

Veel organisaties kennen big data vooral als ambitie of ‘hype’, maar hoe dit concreet meerwaarde kan bieden voor hun organisatie is vaak (nog) niet duidelijk. Dat is een van de concrete punten waarover directies en IT-specialisten direct in gesprek kunnen. Op dit moment is slechts één op de vijf mkb-ondernemingen al echt bezig om (big) data-analyses te benutten voor hun bedrijfsdoelstellingen, bleek recent uit dit onderzoek. Bijna de helft zegt helemaal niets met big data te gaan doen, terwijl daar veel innovatieve kansen liggen. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat wil het gebruik van big data bij het mkb daarom juist stimuleren. Dat is een mooi voorbeeld van een thema om de gesprekken en de relatie tussen IT en de directie mee te verbeteren.

Begin bij relatie tussen directie, IT en organisatiedoelstellingen

Uiteraard kunnen de gesprekken en onderwerpen in het innovatie initiatief ook over andere thema’s gaan. Mijn advies: begin bij de relatie tussen de directie en IT en de organisatiedoelstellingen. Kijk van daaruit naar de rol en meerwaarde van IT en blijf daarover in gesprek. Maak gebruik van elkaars kennis!

Meer weten over Synobsys?

Ook interessant?

aPaas cruciaal voor acceptatie zakelijke cloud opslag

De acceptatie van zakelijke cloud opslag lijkt vaak een al tijden gepasseerd station. Maar zover is het nog niet. Ondanks de snelle opmars van zakelijke cloudtechnologie en de vele gebruikte cloud oplossingen voor business applicaties, zien IT-beslissers nog steeds belemmeringen om clouddiensten in te zetten.

Meer lezen

Vergeet rol IT niet bij digitale transformatie

Veel organisaties zijn momenteel sterk in de ban van hun digitale transformatie. Ze vinden zichzelf opnieuw uit, veranderen bedrijfsprocessen, gaan agile werken en aan de slag met nieuwe applicaties. De digitalisering is belangrijk, maar ook ingewikkeld. Er zijn voor de digitale transformatie op veel verschillende gebieden beslissingen en maatregelen nodig. Daardoor kunnen al snel belangrijke schakels vergeten worden. Opvallend genoeg sneeuwt de rol van IT hierbij vaak onder.

Meer lezen

Benieuwd hoe Synobsys uw bedrijfsprocessen helpt optimaliseren? 

Aanmelden nieuwsbrief