"We richten ons bij de digitale transformatie op de ICT-kant van de digitalisering en de ontwikkeling van de apps die dit proces ondersteunen."
De verandering is ingezet en de nieuwe website over onze eigen verandering is gelanceerd. Doen we dan vanaf vandaag iets geheel anders? Nee natuurlijk niet, maar we bewegen wel mee met de behoeftes van onze klanten. De digitale transformatie die zich nu afspeelt, vraagt om een nieuwe aanpak, nieuwe technische kennis en middelen. En daar richten we ons op, zodat we u, die vroeg of laat ook met deze verandering te maken krijgt, kunnen helpen, ondersteunen en adviseren.
Op onze nieuwe site beschrijven we hoe we dat doen: we richten ons bij de digitale transformatie op de ICT-kant van de digitalisering en de ontwikkeling van de apps die dit proces ondersteunen. In digitalisering liggen uitdagingen genoeg. Een zeer korte time-to-market, grote flexibiliteit en nieuwe technologieën als mobile-first zijn daar voorbeelden van. En dan hebben we het nog niet eens over het ontsluiten van uw bestaande systemen. Want: hoe integreert u de nieuwe frontend systemen met uw bestaande backend? Allemaal uitdagingen waarover wij hebben nagedacht en waarvoor wij oplossingen hebben gevonden.
Overigens beperkt de ‘app’ zich in het huidige jargon niet tot dat leuke ‘appie’ op de telefoon of tablet, maar worden met een ‘app’ uitgebreide responsive applicaties bedoeld die zo krachtig zijn dat ze niet meer onder doen voor de interne applicaties. De ‘app’ is wel mobile-first opgezet. Dit betekent dat de ontwikkelde functionaliteit, of delen daarvan, zonder enige moeite zowel binnen een browser als op een tablet en zelfs op een telefoon kan draaien. De criticaster onder ons zal zeggen: “Waarom zou ik dat willen? De uitgebreide webschermen ga ik toch nooit op een telefoon gebruiken.” Dat klopt, zeker als het gebruik niet vaker is dan ‘eens een keertje’. Het is dan ook daarom dat we de interface kunnen scheiden van de functionaliteit, kunnen herkennen welk soort apparaat er wordt gebruikt en aan de hand daarvan moeiteloos de UX (user experience) kunnen aanpassen.
Weer even terug naar de site. Met de site dragen wij onze propositie ’Synobsys: digitaal dichter bij uw klanten’ uit en hebben we de beleving in de site gebracht. We hebben veel ruimte gereserveerd voor een beschrijving van de oplossingen die we bieden om u te ondersteunen in uw digitale transformatie. Maar ook vergeten we niet waar we vandaan komen: maatwerkapplicaties ontwikkelen met behulp van tools. Daar komen beide werelden weer bij elkaar. Ook in de nieuwe wereld geloven we dat het gebruik van tools veel voordelen biedt. Bovendien kan digitale transformatie niet zonder een aansluiting op bestaande legacy systemen. Systemen die wij misschien wel samen met u ontwikkeld hebben. Onze kennis van beide werelden komt tijdens uw transformatie goed van pas. Hoe ontsluit u bijvoorbeeld uw huidige iSeries systemen het eenvoudigst in een OutSystems aPaaS omgeving? Wij hebben daarover nagedacht en hebben de oplossing, maar daarover later meer.
Het ontwikkelen van een nieuwe site is ook wel even anders geworden dan een paar jaar geleden. Er zijn nu veel tools beschikbaar die je snel voorzien van functionaliteit en de look-and-feel op de pagina’s. Dat is een stuk beter geworden. Maar nu ligt de nadruk niet meer op de HTML of scripting, maar veel meer op SEO en SEA. Om je site vindbaar te maken, moet hij voldoen aan een uitgebreide set van criteria. Waar we vroeger nog weg kwamen met een paar keywords, moeten er nu hele ‘landingspagina’s’ geschreven worden om nog een beetje goed te scoren. Er zijn knappe koppen die daarin gespecialiseerd zijn en ons geholpen hebben. Ik denk dat we goed geslaagd zijn in het vergroten van onze vindbaarheid. In de afgelopen paar weken is het aantal bezoekers op onze site enorm toegenomen. Daar zijn we heel blij mee! Hebt u ook al een kijkje genomen?